Direktlänk till inlägg 7 april 2009

Dagens Tips

Av Jenny - 7 april 2009 08:47

Jag är en dokumentärnörd på högsta nivå, alla samhällsprogram också för den delen (Uppdrag granskning/Kalla fakta mm)


Jag tror jag har de flesta dokumentärkanalerna hemma, och övriga program får helt enkelt någon annan glo på om det är något annat intressant...dock måte jag faktiskt säga att SVT gör de överlägset bästa.


Igår kväll hittade jag av en slump "Jag vill inte leva detta livet" på SVTplay.

Rekommenderas varmt, den är gripande och riktigt riktigt bra.


"De senaste åren har det skett ett flertal dödsfall inom samma krets av ungdomar i Göteborgstrakten. Det är ett gäng som till stor del växt upp tillsammans i en ganska vanlig stadsdel som huvudsakligen bebos av svenska arbetare och småföretagare. Dödsorsakerna har varit bilkrascher, mord, självmord och överdoser av droger. Det gemensamma har varit att samtliga använt så kallade "fattigmansdroger" som GHB, GBL och lugnande tabletter, typ Rohypnol.

Vi fick kontakt med några av dessa genom en tidigare dokumentärfilm, "Under en blågul himmel". Många av deras kompisar dog i unga år. Vi blev chockade över den uppgivenheten och destruktiviteten som dessa ungdomar hade. Livsgnistan tycktes vara försvunnen.

När så en av killarna, som vi lärt känna och filmat tillsammans med, tog livet av sig genom att hoppa från Angeredsbron, beslöt vi oss för att göra en dokumentärfilm med dem. Vi vill se om man kan få svar på frågan "varför" genom att följa dem i deras vardag."


http://svtplay.se/v/1508989/dokumentar/jag_vill_inte_leva_detta_livet


Finns det någon om har något bra tips?

 
 
Mie

Mie

7 april 2009 11:25

Jag såg den dokumentären häromkvällen på jobbet.
Fruktansvärt..

http://miehellberg.blogg.se

 
Ingen bild

Jenny

7 april 2009 12:21

Åh tusan, det hade jag missat!

 
Ingen bild

Ylva

7 april 2009 13:54

Ska kika på den lite senare idag. Den lät hemsk men fruktansvärd. En "dokumentär" jag gillar är om en brandman som dog i WTC. Dom hade ett namn på honom och letade sig sedan fram till hans familj osv. Jag har sett den 2-3 gånger, men aldrig lyckats se slutet. Ska se om jag kan hitta länken lite senare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 30 augusti 2010 11:46

Av en slump hamnade jag här igen, skulle ha tag i en sak...och ser att jag ha ju en hel del människor som fortfarande ramlar in här. Trots att jag inte skrivit på...länge?   Jag har en ny blogg sen lång tid tillbaka, välkomna dit istället!   ...

Av Jenny - 17 september 2009 20:45

Jag har en ny blogg sen en tid tillbaka och jag trivs ypperligt där. Dock fick jag för mig att logga in här idag, var läääänge sen sist...vips upptäckte jag förnyelser. Bland annat att man kan kolla ip-nummer på kommentarer.   Så nu vet jag, ve...

Av Jenny - 9 juni 2009 13:35

Och den lär väl spridas på ett eller annat sätt antar jag. Annars får ni intresserade fråga. ...

Av Jenny - 9 juni 2009 11:32

Funderar på att lägga ner bloggen.

Av Jenny - 7 juni 2009 10:49

Jisses, fan med prylar jag har...   Letade efter skruvar och spikar innan, jag visste att jag hade det någonstans. Frågar Carola..."eh, i en låda i hörnan". Jo men tjena vad mycket hjälp jag fick där! Pah. Gissa hur många lådor jag har i hörnorna? Me...

Ovido - Quiz & Flashcards