Direktlänk till inlägg 17 mars 2009

Nickelallergi och Sömn

Av Jenny - 17 mars 2009 20:20

Usch, jag antar att det är fler än jag om råkar ha allergi. Det är synd om oss!

Det var länge sen jag hade någon reaktion, men igår slog det till med dunder och brak kan jag lova. Uj vad det kliar! Och det sitter naturligtvis så lägligt till så naveln är drabbad. Hur svårt är det att låta bli att klia? Fruktansvärt svårt!


Smycken är uteslutet för mig. Jag reagerar nämligen även på guld.

Jättekul! Eller inte alls...

Jag har en ganka svår variant, jag har lärt mig att jag får tvätta händerna så fort jag hållt i mynt, annars är det helkört, får utslag direkt. Diskmedel och annat tjohejsan är det samma sak med.

Visste ni att det finns nickel i bland annat choklad och gurka? Jag blev mycket förvånad när hudläkaren berättade det för mig för en sjujäkla massa år sen. Om jag gör om han sa? Asolut inte. Vem kan överleva utan choklad? :O Usch nej, det finns så många "du får inte" när det gäller detta, så jag orkar inte bry mig märkvärt över någonting. Istället använder jag mig av det finfina testet man kan köpa på apoteket, hur bra som helst. Man blandar lite vätskor och häller på något topsliknande och rör vid sånt man vill seom det är nickel i...blir det rosa är det inget bra resultat ;).


Någon som kan gissa sig till hur mycket sånt det finns i ett stall?
Det är därför jag i princip alltid har handskar på mig. Jösses...


Andra delen av rubriken var Sömn.
Jag har sovit som en prinsessa sen några dagar tillbaka! Äntligen äntligen fick jag sömnmediciner igen. Jag har sagt att jag aldrig skulle börja med det igen. Det gick inget vidare med de planerna! Kom på att jag inte har skrivit om läkarbesöket i torsdags...men det gick iaf jättebra - även om det var väldigt jobbigt. Tvingades inse en hel del, nacka om uppvaknande... Det blev dock ett sjujäkla liv angående medicineringen, men det löste sig. Han skulle konsultera fler läkare, för nu måste det hända något - jag kan inte fortätta så här med de narkotikaklassade. Det är så pass illa att han kallade det missbruk...vilket inte kändes helt ok...
Fast jag kunde inte låta bli och skratta lite (inte han heller för den delen) när han kläckte ur sig "Jag kan inte skriva ut den doseringen till dig, då drar de in min licens". Ja, det är nog ganska troligt om jag får vara med och gissa :).


Mina mediciner tog som sagt slut för 1½ vecka sen...varpå jag fick börja om från början med upptrappning. Dock en snabb sådan, jag blir knepig som fan i huvudet utan mitt stämningsbalanserande. Tidigare har jag inte fått byta ut den mot något billigare alternativ (vilket jag tycker är konstigt), men nu bestämde vi att jag skulle prova. Ja jävlar vilka biverkningar...yrsel är lindrigt uttryckt. Tur jag fick en annan medicin också, som bland annat hjälper mot illamående...puh. Huvudvärken är inte att leka med heller för den delen..



Pust och suck. Jag Vet att man inte ska hänga upp sig på mediciner...men de är faktiskt en nödvändighet för mig, för att jag ska kunna fungera i samhället. Vilket jag inte ser något fel i om jag ska vara ärlig, för varken jag eller andra vill ha en ilsken och allmänt muppig människa i sin närhet.


Nåja.
Jag är ganska nöjd.


För jag får Sova!

 
 
Lina

Lina

17 mars 2009 21:56

Min syster har också svår nickelallergi Hon kan inte använda jeans utan att pensla alla knappar med tjockt lager nagellack först. Smycken går, men de måste vara rena annars kommer utslagen fort och i mägnder.

Föresten, minns jag inte om msn strulade och det inte gick fram.

Men du ska ha en Kudde, ganska hård, som stöd vid vänstra höften när du sitter.

http://www.sequence.se

 
Ingen bild

Mimmi

19 mars 2009 09:58

Provat titansmycken, både snyggt och allergivänligt.

 
Ingen bild

Ernst

20 mars 2009 20:53

Men gud vad problem du har.

 
Ingen bild

Jenny

21 mars 2009 13:52

Titan, det har jag inte tänkt på. Tack tack för tipset!

Ernst; Ja det ska väl någon ha, är inget att bli speciellt upprörd för. Istället kan man vara glad för att man lever :)

 
Lina

Lina

21 mars 2009 20:15

Skulle inte vilja påstå att Jenny har större problem än vad du har. Fysisk problematik kan man alltid anpassa sig efter, du då, vad gör du åt din problematik?

http://www.sequence.se

 
Ingen bild

Jenny

22 mars 2009 22:30

Tack Lina! Det är ju precis så det är, det fysiska löser sig alltid - en vanesak helt enkelt. Men sen finns det ju som sagt, en del saker som är lite tuffare...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 30 augusti 2010 11:46

Av en slump hamnade jag här igen, skulle ha tag i en sak...och ser att jag ha ju en hel del människor som fortfarande ramlar in här. Trots att jag inte skrivit på...länge?   Jag har en ny blogg sen lång tid tillbaka, välkomna dit istället!   ...

Av Jenny - 17 september 2009 20:45

Jag har en ny blogg sen en tid tillbaka och jag trivs ypperligt där. Dock fick jag för mig att logga in här idag, var läääänge sen sist...vips upptäckte jag förnyelser. Bland annat att man kan kolla ip-nummer på kommentarer.   Så nu vet jag, ve...

Av Jenny - 9 juni 2009 13:35

Och den lär väl spridas på ett eller annat sätt antar jag. Annars får ni intresserade fråga. ...

Av Jenny - 9 juni 2009 11:32

Funderar på att lägga ner bloggen.

Av Jenny - 7 juni 2009 10:49

Jisses, fan med prylar jag har...   Letade efter skruvar och spikar innan, jag visste att jag hade det någonstans. Frågar Carola..."eh, i en låda i hörnan". Jo men tjena vad mycket hjälp jag fick där! Pah. Gissa hur många lådor jag har i hörnorna? Me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards