Alla inlägg den 20 juni 2008

Av Jenny - 20 juni 2008 20:02

Tjo!
Det var ju inte Riktigt vad jag hade planerat om man säger så...
Tvärtom, jag skulle ha varit social idag - gissa om jag har sett fram mot detta!

Hade en uteritt som inte kunde avbokas, och tanken var att åka iväg när de väl kommit ifrån stallet. Meeen...vad hittade jag i hagen, om inte en häst på tre ben? Pigg och glad häst, naturligtvis hade han ont - men var ändå oförskämt pigg med tanke på hur han såg ut.

Gick (eh, hoppade) in i stallet för att kolla över honom, men inget synligt.
Inga ömheter över senor, ingen puls, värme eller ömhet i hoven (har ju haft fång...) utan han kunde helt enkelt inte stå. Mycket skumt!
Efter mycket om och men hittade jag en veterinär som kunde tänka sig att komma ut, trots att jag inte tillhörde hennes distrikt *harkel*. 

Hon gissar på en övergående nervskada precis under carpus. Mycket logiskt, och vad jag själv misstänkte efter en dels funderande innan hon dök upp. Man vet ju själv hur det är när man råkar smälla en nerv ordentligt...aj som fan, och så kan man inte använda den kroppsdelen på ett tag.

Är han inte bättre (dvs står) på måndag skulle jag hitta en veterinär med portabel röntgen för att utesluta en ev. fissur eller fraktur. Visserligen tror jag inte att det är det, men jag kollar såklart hellre upp det en gång för mycket än en för lite. Lindade ben, intravenöst finadyne och mer finadyne i helgen blev ordinationen. Liten häst avskyr att bli stycken iv pga tidigare uppelevelser (aldrig hanterad som 1-åring skadade han sig hos mig första dagen, det var ett stort trauma för honom stackarn) , så efter några försök fick jag prova istället. Jag får göra i princip vad jag vill med honom (kallas förtroende tror jag *s*,) så vi chansade. Jag är ju inte direkt nybörjare på att sticka iv pga utbildning...så ja, vi chansade (hade det gått snett hade jag såklart tagit konsekvenserna av det). Första försöket, hur duktig som helst! Så nu pumpar det runt smärtstillande i hans kropp. Tur att han har en duktig ägare ;) *skrattar*

Ingen faktura (eftesom det var lite euhm...inte helt vitt...*visslar*) utan kontant betalning. Inte vad min plånbok godkände egentligen, men vad gör man inte för sina djur? Jag har aldrig och kommer aldrig att neka mina hästar veterinärvård. Hellre lever jag på vatten! Vilket jag iofs kommer att få göra nu haha. Får prata med pappa är jag rädd...

Som C sa, det kommer fler midsommar. Ja, jo, iofs...men va fan, i ÅR hade jag faktiskt tänkt ha roligt! Men men. Det är bara ett år kvar till nästa...

Hoppas alla har en bra midsommar!

Nu borde jag verkligen städa, får besök imorgon....och fy faaen vad här ser ut...

Ovido - Quiz & Flashcards