Direktlänk till inlägg 11 december 2008

Borderline

Av Jenny - 11 december 2008 20:13

Jag har precis suttit och läst på ett forum, och ramlade över en del inlägg som handlar om Borderline. Mest över hur vi funkar och beskrivs som Monster.


Borderline går ut över alla andra och har ingen empati.
Det sistnämnda stämmer Inte! Det är nästan så vi har För mycket empati. Naturligtvis har vi det, annars hade vi inte fått störningen från alla första början, då det krävs en hel del känslighet för att öht få diagnosen. Det sägs även att vårt beteende på utsidan kan se väldigt kallt och manipulativt ut. Kanske. Men jag har aldrig fått höra att jag ser speciellt kall ut...? Manipulativa är alla människor mer eller mindre. Både du och jag.


Vi kallas som sagt ofta monster. Men vad är det? Något som inte agerar "normalt" och som "alla andra"? Bara för att vi kan reagera hysteriskt precis när som helst för att sen bli totalt avstängda? 


Vi är upptagna med självtvivel och jobbiga tankar. Följden  blir att vi missar hälsa, glömmer ett löfte, tar på sig för mycket, svarar otrevligt osv.

?????
Jag missar inte hälsa. Glömmer inte löften eller svarar otrevligt.
Däremot tar jag på mig för mycket, det kan jag erkänna.


Vi uppfattas som lata, opålitliga, lynniga och arroganta av vår omgivning. 
Lata? Ursäkta? Jag har mycket kontakt med BP-människor, och vi är då rakt inte lata. Nästa alla i alla fall...finns alltid undantag...
Opålitlig är jag inte heller. Lynniga och arroganta, tja, det får andra svara på. Allt ser jag ju inte själv. 


BP-störningen går alltid ut över de närmaste. "Bättre fly än illa fäkta", att det är bättre att lämna än att bli lämnad, känslor som säger att vi inte ska våga lita på fast det är det vi behöver mest.

"Inbillade" brytningar kan göra stor skada eftersom det i BP-världen blir en upprepning av gammalt, och för att undvika att bli sviken igen drar vi oss inom sina skal och blir kalla samt känslolösa.

Alla har dåligt humör ibland, lika ofta går det ut över de närmaste. Kruxet är att vi reagerar fortare än andra. Vem bli lämnad? Det vill varke vi eller någon "vanlig" dödlig.
Sen var det ju det där med kalla och känslolösa...så jävla fel som det kan bli.


Vi är duktiga på att spela teater och vara till lags.
Där kommer den där masken in i bilden. DEN har vi! Men alla andra också, mer eller mindre.

Är vi så jäkla hemska, vi med BP??
Jag vill Inte bli kallad monster!

Jag har min jornal här hemma, ibland önskar jag att jag aldrig hade läst den. Hemsk läsning.
Men samtidigt är jag glad! För där beskrivs jag inte så som jag ofta får läsa att vi är.

Själv är jag diagnostiserad Borderline, Pipolär typ 1 och utreds för ADHD.

Men inte fan är jag något monster för det!

 
 
Ingen bild

Mie

11 december 2008 21:22

Jag har fått höra att själva "grejen" med Borderline är att de inte har någon egen personlighet. Att de "lever på" att kopiera andras liv och leverne.....

Jag vet att du inte är något monster!
Du är en av de mest empatiska människor jag vet.
Du är viktig!!

 
Ingen bild

Jenny

12 december 2008 14:24

Euhm...va?? Är folk inte kloka?

Kraaaam

 
Ingen bild

Carola

12 december 2008 17:19

Klart du är ett monster ;) ett MYSmonster :D

 
Ingen bild

Jenny

12 december 2008 20:39

Haha, mysmonster...det ordet har jag inte hört förr :D.
Tackar tackar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 30 augusti 2010 11:46

Av en slump hamnade jag här igen, skulle ha tag i en sak...och ser att jag ha ju en hel del människor som fortfarande ramlar in här. Trots att jag inte skrivit på...länge?   Jag har en ny blogg sen lång tid tillbaka, välkomna dit istället!   ...

Av Jenny - 17 september 2009 20:45

Jag har en ny blogg sen en tid tillbaka och jag trivs ypperligt där. Dock fick jag för mig att logga in här idag, var läääänge sen sist...vips upptäckte jag förnyelser. Bland annat att man kan kolla ip-nummer på kommentarer.   Så nu vet jag, ve...

Av Jenny - 9 juni 2009 13:35

Och den lär väl spridas på ett eller annat sätt antar jag. Annars får ni intresserade fråga. ...

Av Jenny - 9 juni 2009 11:32

Funderar på att lägga ner bloggen.

Av Jenny - 7 juni 2009 10:49

Jisses, fan med prylar jag har...   Letade efter skruvar och spikar innan, jag visste att jag hade det någonstans. Frågar Carola..."eh, i en låda i hörnan". Jo men tjena vad mycket hjälp jag fick där! Pah. Gissa hur många lådor jag har i hörnorna? Me...

Ovido - Quiz & Flashcards