Alla inlägg den 21 juli 2008

Av Jenny - 21 juli 2008 23:55

Ha ha, han är så söööt!

Jag har sen några månader börjat jobba lite så smått med honom, framförallt grundläggande som tex. flytta för tryck och sånt... Har haft lite uppehåll sista veckorna, så det var dags att börja igen.Det gick kanon idag, han lyder minsta vink. Det var dock några veckor sen vi jobbade med det på lite större yta, då jag bad honom gå på en liten volt kring mig, för att sen be honom stanna för massor med beröm, sen har vi tränat annat.
Mitt i alltihopa kom han på att han ville prova något nytt!
Han inbjöd själv till att bli longerad, så, självklart ska han få prova det.
Jag skrattade så jag grät! Så roligt han hade!
Och vilket steg .
Vill förtydliga att jag inte brukar longera så unga hästar, bara när de själv inbjuder till det, så ingen går i taket.

På vägen ut från ridbanan tränade vi lite anti-rädd. Han är nämligen väldigt rädd för både det ena och det andra. Värst är när det tex från gräs går över till grus - han ser helt döende ut när han ska behöva gå där . Näst efter det kommer ensilagebalarna...han är övertygad över att de äter små hästar..
Ensilagebalarna har han alltid haft problem med, men när vi ändå var på gång så tänkte jag att va fasen, vi tar och tränar på det också. Det var så här farligt!
Men tusan vad bra det gick, det slutade med att han stod och åt med huvudet inne i en bal .

Duktig skrutt!

Av Jenny - 21 juli 2008 09:39

Ja, jag har lyckats igen.
Jag förstår verkligen inte hur jag lyckas, varenda gång?

Då det var som sagt lite taskigt väder igår morse så tänkte jag fixa lite hovar när de stod och mumsade hö. det gick jättebra. Tills jag lyckades klippa mig med hovtången i fingret - IGEN! Alltid samma finger, och det andra jacket hade nästan läkt helt och hållet. Det jag lyckades med igår sitter lite värre till, vid översta leden på fingret, dessutom mycket djupare. Massa blod och inga plåster, bra kombination? Nej. Som vanligt fick jag slänga på lite vetrap och kompresser som jag fick ta från hästarnas lilla (eh) apotek. Jag brukar inte bry mig om att tvätta sår jag får i stallet, lite skit dör man liksom inte av (fast jag är väldigt bra på att påpeka för alla andra att man måste tvätta ordentligt..). Men det skulle jag nog gjort igår. Plockade av mitt oerhört snygga bandage igår kväll för att låta det luftas då det inte var världens snyggaste sår, men va fan, det läker ju. Tss, jo men eller hur! Idag sitter jag med ett finger så svullet och rött att det skulle kunna vikariera som stoppljus. Ont. Tror det får bli ett litet besök på apoteket för min del idag.

Nu har jag gnällt klart.

Vaknade kvart i sex i morse. Inte populärt, alls.
Jag var lite lätt trött igår, så jag hade visst somnat på soffan igen...något mörbultad kropp i morse. Men jag kom ganska snabbt överens med kropp och knopp att NEJ, inte gå upp! Så jag somnade om. Vaknade strax efter sju istället. Tja, sjlv hade jag hoppats på åtta...men nejdå.


Nu har det börjat åska...mindre kul...

Ovido - Quiz & Flashcards